Irina Osetskaya

ensembles

OSETSKII duo!

 

 

 

zeitgenössisches Flair und moderne Eleganz
 
OSETSKII ist das überraschende künstlerische Konzept der Musiker Irina Osetskaya und Willem Frieswijk. OSETSKII bringt reizvolle Kammermusik: Elegante Tongedichte, deren neoromantische Lyrik gleichzeitig frisch und modern wirkt. OSETSKII betont sowohl die technische Brillianz, alsauch den subtilen Ausdruck innerer Gefühle. Wenn sich Klassik und Jazz begrüßen, zeigt sich eine weite Palette an Klangfarben und raffinierte Ausdrucksmöglichkeiten. 
  
   eigentijdse flair en moderne elegantie
 
OSETSKII is een verrassend, artistiek concept. Irina Osetskaya en Willem Frieswijk spelen kamermuziek op het scherpst van de snede: de poëtische toonzettingen in neoromantische stijl zijn zowel modern als tijdloos elegant. OSETSKII combineert technische virtuositeit met subtiele expressie. Als klassiek en jazz elkaar ontmoeten, ontstaan een weelderig palet aan klankkleuren en geraffineerde expressie mogelijkheden.   
  

Nana

Samen met de mezzosopraan Nana Tchikhinashvili heb ik een prachtig vocaal programma. Nana komt uit Georgië en woont sinds 1995 in Nederland. Zij is niet alleen zangeres, maar ook  dirigent, componist en docent. Haar beide dochters spelen in het Haydn Jeugd Strijkorkest. Nana heeft een super mooie website . Het is bijzonder leuk om kamermuziek met haar te maken. Hiernaast een fragment van een concert in Museum De Buitenplaats in Eelde op 23 augustus 2009, van Claude Debussy "Beau Soir".

Bovary & Babar

"Van Gustave Flaubert (1821-1880) werd in 1857 Madame Bovary gepubliceerd. Het was Darius Milhaud (1892-1974), lid van de Groupe des Six, die daar muziek bij schreef. Vanaf 1931 werden van Jean de Brunhoff (1899-1937), en na zijn vroege dood van zijn zoon Laurent,  verhalen van het olifantje Babar gepubliceerd. Francis Poulenc (1899-1963), evenals Milhaud lid van de Groupe des Six, moet het een heerlijk boek hebben gevonden. In 1940 schreef hij er dan ook muzikale illustraties bij. Er zijn maar weinig voorbeelden in de muziekgeschiedenis van zo een gevatheid, zo’n perfecte harmonie van tekst en muziek. " (CE) 
Deze werken voer ik uit met verteller Carolien Eijkelboom. Carolien studeerde blokfluit en clavecimbel en was jarenlang aan het Conservato­rium Groningen verbon­den. In 1990 richtte ze in deze stad het Centrum voor Oude Muziek & Dans, waarvoor zij reeds vele muziektheatrale producties maakte. Hiernaast een fragment van ons optreden op 21 februari 2010 in Museum De Buitenplaats te Eelde.

Barok

De fortepiano heeft een magische aantrekkingskracht op mij! Sinds 1998 speel ik op de fortepiano van het Prins Claus Conservatorium. Ik gaf er solo recitals mee en soleerde met het orkest Diletto Musicale. Een bijzonder leuk project met de fortepiano is een gekostumeerd concert-spectacle in de vorm van een 18e eeuwse Soirée met Carolien Eijkelboom (clavecimbel) en Christoph-Otto Beyer (cello). Met barokvioliste Paulien Kostense speel ik een Mozart programma. Prachtig, die authentieke klank. Een keer Mozart gespeeld op de fortepiano en je wil eigenlijk nooit meer wat anders horen! Met Carolien heb ik een duo fortepiano/clavecimbel en clavecimbel vierhandig. En op clavichord speel ik een programma van C.Ph.E. Bach. Oude muziek en oude instrumenten zijn niet alleen heel boeiend, het verrijkt ook het spel op de moderne piano.

Luister!

Naakt, ongeschilderd

Irina en Ton Meijer
Irina en Ton Meijer

De monoloog "Naakt, ongeschilderd", geschreven en voorgedragen door Ton Meijer, wordt door mij op de vleugel begeleid met werk van Erik Satie. Het verhaal gaat over een zoektocht van een schilder naar de zin van het schilderen. Tijdens die zoektocht ontmoet hij iemand die een grote ommekeer in zijn leven teweeg brengt. Het is een indrukwekkende belevenis, ontroerend en inspirerend. Het duurt rond de veertig minuten. Ton Meijer is acteur en schrijver van theaterstukken en maakt deel uit van de Theatergroep de Catalanen. Hij heeft een meeslepende, weemoedige voordracht. De muziek van Satie is er heerlijk bij; het zit tussen de teksten door en soms een stukje er onder. Satie speel ik graag helder, doorzichtig.

Luister!